Szentendre 2016
Dodane przez zsorawka dnia Czerwiec 10 2016 01:00:00

Wycieczka na Węgry do Szentendre

W dniach od 2 do 6 czerwca grupa uczniów Zespołu Szkół w Orawce wraz z opiekunami przebywała na Węgrzech  na zaproszenie katolickiej szkoły z Szentendre.

Wyjazd ten jest wynikiem podpisania umowy o współpracy pomiędzy tymi dwiema szkołami. Była to okazja do odnowienia znajomości, które zostały zawarte podczas wizyty uczniów węgierskich w Orawce w listopadzie ubiegłego roku. Wzajemne kontakty mają na celu wymianę doświadczeń a także wzajemnego poznawania kultury i historii obu regionów...

Zobacz foto-relację z wycieczki: piątek sobota | niedziela | poniedziałek

Czytaj więcej...

Tre rozszerzona

Wycieczka na Węgry do Szentendre

Po przybyciu na miejsce wszyscy udaliśmy się na nocleg do goszczących nas rodzin. Z okazji naszego przyjazdu węgierscy przyjaciele przygotowali bardzo bogaty program. Zobaczyliśmy Szentendre, Wyszehrad i Budapeszt. Rano, po serdecznym przywitaniu przez panią dyrektor i społeczność szkolną, udaliśmy się na zwiedzanie miasta.

Szentendre zachwyciło nas swym urokiem barokowego miasteczka kupców i artystów. Pod wodzą pani przewodnik przemierzaliśmy labirynty uliczek, tuneli i zaułków charakteryzujących wyjątkową architekturę tego miejsca. Panoramę miasta podziwialiśmy ze wzgórza, na którym stoi kościół pod wezwaniem świętego Jana Chrzciciela. Spomiędzy bujnej zieleni wyłaniały się czerwone dachówki barokowych kamieniczek, a w oddali lśniła wstęga Dunaju. Następnie spacerowaliśmy po trójkątnym rynku, gdzie mogliśmy poczuć ducha artystycznego ośrodka, w którym, pomiędzy sklepami z pamiątkami, znajdują się liczne galerie oraz muzea poświęcone poszczególnym twórcom. Poznaliśmy historię postawienia krzyża morowego, a następnie udaliśmy się do muzeum. Tam w zdumienie wprawiła nas instalacja z kluczy autorstwa japońskiego artysty, który nazywa się Chiharu Shiota. W ratuszu zostaliśmy serdecznie przyjęci słodkim poczęstunkiem przez przedstawicieli władz miejskich.

Kolejną atrakcją była wizyta w skansenie. Trafiliśmy do świata drewnianych zagród, przydomowych ogródków z kolorowymi kwiatami, podwórek z drabiniastymi wozami i narzędziami, jakich używano przed laty. To Muzeum Etnograficzne  gromadzi eksponaty z dziesięciu regionów kraju, pokazuje podobieństwa i różnice, jakie zaobserwować można najlepiej poprzez budowle, wyposażenie i wystrój wnętrz. Wzięliśmy udział w warsztatach wykonując biżuterię z włóczki i skóry, a także próbując swoich sił przy krosnach. Następnie Udaliśmy się do kościoła, by wysłuchać koncertu uczniów. Podziwialiśmy pracę i zaangażowanie młodych artystów grających na instrumentach i śpiewających pieśni. Wzruszyliśmy się słuchając Barki. W szkole czekał na nas pokaz skakania na skakankach a także pyszny poczęstunek przygotowany przez rodziców uczniów.  Wspólne zabawy i tańce sprzyjały rozwijaniu znajomości i przełamywaniu barier językowych.

W sobotę odwiedziliśmy Wyszehrad. Zwiedzaliśmy zamek królewski i podziwialiśmy  panoramę Dunaju z wzgórza zamkowego. Ciekawym doświadczeniem było obserwowanie turnieju rycerskiego. Widzieliśmy średniowiecznych rycerzy doskonale władających różnymi rodzajami broni: mieczem, włócznią, łukiem, kuszą, toporem itp. Wiele emocji wzbudziło spotkanie z sokolnikiem, który bardzo ciekawie opowiadał o swej profesji. Dowiedzieliśmy się w jaki sposób przebiega szkolenie ptaków, jak wygląda polowanie, a następnie co odważniejsi mogli potrzymać pięknego myszołowa na swojej ręce. Dzień zakończyła jazda po torze saneczkowym.

Niedzielę spędziliśmy w Budapeszcie.  Do miasta przybyliśmy statkiem podziwiając z rzeki monumentalne budowle m.in. parlament, zamek królewski, Pomnik Wolności na Górze Gellerta. Przewodnim w języku polskim ciekawie opowiadał o historii, kulturze i zabytkach stolicy. Często starał się pokazać powiązania pomiędzy historią Polski i Węgier, podkreślał wielowiekową przyjaźń i współpracę pomiędzy naszymi narodami. Byliśmy w skalnym kościele, gdzie w jednej z kaplic znajduje się kopia obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej. Następnie podziwialiśmy wyróżniające się budowle klasycystyczne oraz oryginalne przykłady węgierskiej secesji. Panoramę miasta podziwialiśmy ze wzgórza zamkowego a następnie z kopuły Bazyliki świętego Stefana.   Jedną z wielu atrakcji tego dnia było zoo. Poznaliśmy wiele ciekawostek dotyczących życia zwierząt. Niedzielę zakończyliśmy mszą świętą w kościele pod wezwaniem świętego Jana Chrzciciela w Szentendre, która sprawowana była w języku węgierskim, lecz z polskimi akcentami. Czytania, ewangelia i kazanie było w dwóch językach.

W poniedziałek nadszedł czas pożegnań, najpierw z rodzinami, które przez tych kilka dni gościły nas w swoich domach. Tego dnia mogliśmy poznać sposób funkcjonowania szkoły, braliśmy udział w lekcjach. Zwiedziliśmy Muzeum Marcepanu, które jest jedną z najsłynniejszych atrakcji miasta. W kilku małych salach można podziwiać portrety władców Węgier, budynek parlamentu budapeszteńskiego czy wielką postać Michaela Jacksona, a to wszystko wykonane właśnie z marcepanu. Przy każdej starannie wykonanej rzeźbie widnieje dokładny opis dzieła z jego wagą i czasem wykonania. Dodatkowo, za szybą można podejrzeć proces tworzenia tego typu produkcji.

Po obiedzie przyszła chwila rozstania. Od uczniów otrzymaliśmy koszulki z logo szkoły. Dzięki serdeczności i gościnności mieszkańców, Szentendre stało się przez te dni naszym domem. Węgry pozostaną w naszej pamięci jako słoneczny kraj pachnących lip, kolorowych łąk kwiatowych a przede wszystkim wspaniałych ludzi, którzy otworzyli przed nami drzwi swoich domów i serc. Dziękujemy.

Wyjechaliśmy pełni wrażeń i cudownych wspomnień. Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko czekać na wizytę naszych przyjaciół w Orawce.  A jedno z częstych pytań uczniów brzmi: Kiedy oni znów do nas przyjadą?